SJ gör comeback på Västkustbanan

Båstad station på Västkustbanan. Foto: Wikipedia

Från och med den 15 december trafikerar SJ åter sträckan Göteborg-Halmstad-Helsingborg-Lund och Malmö. Det blir sju tåg om dagen i vardera riktningen med en restid på cirka 2 timmar och 30 minuter.

Sedan 10 april 2012 har Öresundståg ensamt trafikerat Västkustbanan. Men från och med tidtabellskiftet för 2014 kommer SJ tillbaka på sträckan med båda sina snabbtåg SJ 3000 och SJ 2000.

– Nu är hela tidtabellen för 2014 fastslagen och SJ är i allmänhet nöjd med sin tilldelning av tåglägen och i synnerhet med dem för trafiken på Västkustbanan. Vi är glada för att åter kunna hjälpa människorna i västra och södra Sverige med transporter i vardagen och på fritiden, säger SJs VD Crister Fritzson och fortsätter:

– Ju fler tågoperatörer på marknaden, desto fler människor som ställer bilen och väljer bort flyget. Flera tågresor skapar ett mera hållbart samhälle samtidigt som kunderna själva kan jämföra olika tågoperatörer. SJ har transporterat människor med tåg i 150 år och fortsätter utveckla erbjudandet och vässar företaget ytterligare för att möta konkurrensen.

Resenärerna kommer att åka med både nya snabbtåget SJ 3000 och SJ 2000, tidigare X 2000. Alla tåg stannar på de tre mellanstationerna Halmstad, Helsingborg och Lund. Under sex sommarveckor fortsätter dessutom fem tåg i vardera riktningen till Köpenhamn.

På lördagar blir det fem tåg i vardera riktningen och på söndagar sex tåg i vardera riktningen.

– Vi välkomnar både affärs- och privatresenärer ombord. De erbjuds hög komfort i våra snabbtåg med både servering och internet ombord. Vi har också resebutiker på stationerna i Göteborg, Malmö och Köpenhamn där vi erbjuder våra kunder personlig service, säger Crister Fritzson.