Schweiziska företaget Livesystems AG visar upp en rad lösningar med sina digitala system för tv och passagerarinformation i bussar och på tåg på UITP.
– Vårt främsta mål är att skapa bra infrastruktur och informationsteknik, sade Yves Kilchenmann, teknisk direktör från Livesystems AG på transport- och urbana mobilitetsmässan UITP.
I Norden är det Danmark som går i spetsen för denna utveckling. Mediafolket är dock inte lika förtjusta i idén. Trafikbolagen DSB och Arriva har kommit överens med DR om att DR Update (DR:s nyhetskanal) ska leverera vanliga nyheter till passagerarna i S-tåg (tunnelbana) och bussar.
Dessutom ska passagerarna förses med reklam, underhållning och trafikinformation. Andelen reklam ska utgöra 30 procent av tv-innehållet, medan nyheter och underhållning ska svara för 55 procent och trafikinformation för 15.
Mediaforskare menar att det nya mediet i S-tåg och bussar kan bli en allvarlig konkurrent till de gratisutdelade tidningarna. – Om passagerarna inte vill läsa gratistidningarna, kan de i alla fall inte undgå tv-skärmen, vilket gör att det nya mediet kan bli attraktivt för reklambranschen, menar professor Frands Mortensen vid Aarhus Universitet.