Nya tunnelbanetåg till Stockholms tunnelbana

Anders Lindström, landstingets trafikförvaltningschef och Christer G Wennerholm, Stockholms trafiklandstingsråd. Foto: Christer Wiik

Det blir Bombardier som ska leverera SL:s nya tunnelbanevagnar, C30, till Röda linjen, med en första leverans 2017. Det meddelade Christer G Wennerholm och Anders Lindström, Stockholms trafiklandstingsråd respektive landstingets trafikförvaltningschef vid en presskonferens.

De nya tågfordonen ingår i en större ”paketlösning” för nämnda linje i Storstockholms tunnelbanenät. I satsningen ingår även en ny tunnelbanedepå vid dess södra slutstation, Norsborg samt ett nytt signalsystem, vilket i sig kommer att möjliggöra förarlösa fordon.

- Vi får en kraftfull trafikapparat på Röda linjen, med ett nytt signalsystem, nya fordon och en ny depå. Detta i sig kommer att medföra tätare turer och mindre trängsel på en idag hårt belastad linje, sade Christer G Wennerholm.

Totalt har SL beställt 48 tåg, fördelade på 96 vagnar, med plats för 636 passagerare per vagn. Varje tågsätt kan ta 292 sittande respektive 980 stående passagerare, vilket visserligen ger en minskning av antal säten, men å andra sidan en rejäl ökning i antalet möjliga passagerare.

- Nytt är att det även kommer att finnas hela 48 dörrpar per tåg, vilket ska ge snabb passagerargenomströmning på perrongerna, sade Anders Lindström, som samtidigt påpekar att tågtypen är förberedd för helautomatisk drift.

De första tågen ska börja trafikera Röda linjen 2017 och sista leverans av Bombardiers C30 skall ske sommaren 2021. Det totala ordervärdet ligger på 5,1 miljarder kronor.