SJ:s lokförare i kö för att köra Orientexpressen

Orientexpressen på Dresdens centralstation. Foto: Jour-reveur

Mytomspunna Orientexpressen kommer till Sverige. Lokförare och ombordpersonal stod i kö när SJ fick prestigeuppdraget att köra det 15 vagnar långa lyxtåget från 1920-talet. Ombord finns hundra resenärer som har betalat minst 40 000 kronor var för biljetten.

– Det här är bland det mest spännande jag varit med om sedan jag blev lokförare. Det gäller att köra mjukt i kurvorna så att kristallglas och afternoon tea inte åker i golvet, säger Johan Hellström, lokförare på SJ.

Venice Simplon-Orient-Express, med vagnar från 1927-1932, är tågets motsvarighet till lyxkryssningens Queen Mary. Den ursprungliga Orientexpressen gick mellan Paris och Istanbul 1883. 1977 gjorde den sin sista reguljära tur. Tågentusiasten James B. Sherwood köpte två vagnar på Sothebys auktion och lade sedan ned drygt 110 miljoner på att spåra, köpa och renovera ytterligare 35 originalvagnar. Varje vagn krävde 23 000 arbetstimmar för att återfå sitt toppskick. I maj 1982 återinvigdes det exklusiva tåget som Venice Simplon-Orient-Express.

På torsdag kommer det till Sverige och Stockholm via Malmö och Köpenhamn. De hundra resenärerna, som bland annat kommer från Frankrike, Tyskland och Italien, omgärdas av all tänkbar lyx. I tåget finns tre restauranger och en pianobar. 40 ombordanställda passar upp dygnet runt.

SJ har ansvaret för att köra tåget och ha ombordanställd personal som kompletterar den ordinarie personalen under hela resan i Sverige. Totalt kommer ett tjugotal lokförare och tågmästare från SJ arbeta ombord, förutom all SJs underhålls- och servicepersonal.

– Personalen har stått i kö för att få arbeta. För svensk järnvägspersonal är det här en helt unik möjlighet, säger Pernilla Johansson, ansvarig för SJ Charter.

– Det blir spännande och väldigt roligt att köra Orientexpressen. Vi har ju ”guld i lasten” och det gäller att passagerarna åker och sover bekvämt, säger Johan Hellström, som varit lokförare i tolv år.

SJ tillhandahåller två klassiskt mörkblå lok som kommer att dra det 800 ton tunga och 15 vagnar långa tåget.