Tyska järnvägsmarknaden står inför beslut om sin framtida inriktning

Foto: Innotrans

Med en marknadsvolym på cirka 21,5 miljarder Euro för transporttjänster och 8,3 miljarder för järnvägsteknik tar Tyskland en topposition i Europa när det gäller järnvägar. Service, och efterfrågan på persontransporter i synnerhet, har varit på uppgång i flera år, och marknadsaktörerna reagerar.Det största enskilda kontraktet i historien för de tyska järnvägarna handlar om 300 ICX-enheter som successivt kommer att ersätta samtliga fjärrtåg från 2016. Kontrakten för pendeltåg och för regional transport i delstaterna kommer att växa till en rekordnivå under de kommande åren. För att genomföra dessa avtal, kommer i första hand EMU att behöva vara involverad, på en marknad som kommer att växa med mer än 11 ​​procent per år fram till 2016.Olika stora och medelstora infrastrukturprojekt kommer att skapa positiva impulser på marknaden, men "uppsvinget för järnvägssektorn i Tyskland kommer att fortsätta - så länge de finansiella baserna finns". Detta är den kontroversiella slutsatsen i studien om "tyska järnvägsmarknaden" från SCI Verkehr GmbH i Köln