Med en marknadsvolym på cirka 21,5 miljarder Euro för transporttjänster och 8,3 miljarder för järnvägsteknik tar Tyskland en topposition i Europa när det gäller järnvägar. Service, och efterfrågan på persontransporter i synnerhet, har varit på uppgång i flera år, och marknadsaktörerna reagerar.
Det största enskilda kontraktet i historien för de tyska järnvägarna handlar om 300 ICX-enheter som successivt kommer att ersätta samtliga fjärrtåg från 2016. Kontrakten för pendeltåg och för regional transport i delstaterna kommer att växa till en rekordnivå under de kommande åren. För att genomföra dessa avtal, kommer i första hand EMU att behöva vara involverad, på en marknad som kommer att växa med mer än 11 procent per år fram till 2016.
Olika stora och medelstora infrastrukturprojekt kommer att skapa positiva impulser på marknaden, men "uppsvinget för järnvägssektorn i Tyskland kommer att fortsätta - så länge de finansiella baserna finns". Detta är den kontroversiella slutsatsen i studien om "tyska järnvägsmarknaden" från SCI Verkehr GmbH i Köln