Alstom och TMH testar nya fraktlok

Foto: Alstom

Alstom, och företagets ryska partner Transmashholding, TMH, testar ett gemensamt utvecklat godslokomotiv på "Novotjerkassk Electric Locomotive Plant". Testningen omfattar översyn och driftsättning av samtliga system och komponenter. Testerna görs för att säkerställa en säker drift av loket under realistiska förhållanden. En andra prototyp kommer att levereras för att påskynda testproceduren.

2ES5 är det andra lok som utvecklats av TRTrans, ett hälftenägt joint venture mellan Alstom och TMH. Det förra projektet var EP20, ett ellok för passagerartrafik. De två modellerna delar samma plattform och 75 procent av konstruktionen är gemensam, vilket möjliggör betydande kostnadsfördelar och lägre underhållskostnader.

2ES5 bygger på avancerade tekniska lösningar, inklusive en drivning med asynkrona traktionsmotorer. Kontruktionen är den första för ett ryskt AC-godslokomotiv med växelriktare, oljefria kolvkompressorer med luft torkning och rengöring samt mikroprocessorstyrning och feldetekteringssystem. De viktigaste 2ES5 komponenterna kommer att tillverkas i Ryssland.Med dessa nya lok kan ryska järnvägarna markant öka sin fraktkapacitet, förbättra energieffektiviteten och minska drifts- och underhållskostnaderna tack vare längre serviceintervaller. Dessutom levererar de nya loken hög nivå av ergonomi och säkerhet med bland annat klimatanläggning och stötdämpande funktioner.Kontraktet, som undertecknades den i maj 2011, omfattar leverans av 200 2ES5 ellok till de ryska järnvägarna. Leveranserna av loken kommer att starta i slutet av 2013. Enligt kontraktet kommer dessa lok att levereras till Ryska Järnvägarna fram 2020. Loken kommer att sättas in i östra Sibirien och Fjärran Östern.