SJ 3000 fyller ett år

Foto: Bombardier

Det nya snabbtåget SJ 3000 fyller ett år den 6 februari. Det tjugonde och sista tågsättet sätts i trafik denna månad. Totalt har SJ 3000 hittills hunnit köra 2 miljoner kilometer.

– Det här är den mest lyckade tågintroduktion som SJ gjort. Tågen har fungerat väldigt bra och dessutom visat sig var mycket robusta i vinterklimat, säger Claes Broström, fordonsdirektör på SJ.

Sammanlagt beställde SJ 20 snabbtågssätt, med plats för 245 resenärer i varje, av Bombardier som utvecklat tåget både i tyska Hennigsdorf och i Västerås som inrymmer koncernens särskilda vinterexpertgrupp på 25 personer. Varje tåg rymmer 245 resenärer.

I februari blir det både ettårsjubileum och målgång för SJs tvåmiljarderssatsning. Det återstående tågsättet genomför just nu sluttester hos Bombardier i Västerås.

– Vi räknar med att även det tåget sätts i trafik redan i februari, säger Claes Broström.

Sundsvall var den första orten som fick tillgång till SJ 3000 i februari förra året. Snart kliver den miljonte passageraren på mellan Sundsvall och Stockholm. Det nya tåget har även satts in på linjerna till Jönköping, Uddevalla, Östersund, Falun/Borlänge och i december till Umeå och Karlstad.

SJ har aldrig tidigare varit så noggrant med testkörningarna av ett nytt tåg, vilket resulterat i väldigt få stoppande fel när tåget väl satts i passagerartrafik. Kravet har varit att varje enskilt tågsätt ska ha kört 2 500 felfria mil innan det börjar transportera resenärer. Under provkörningarna åtgärdades några barnsjukdomar, som att brandlarmet kunde utlösas utan anledning och att luftkonditioneringen ibland fungerat för effektivt, så att kupéerna upplevts som kalla.

– Det är närmast unikt i tågbranschen att all dokumentation blivit klar före leveransen av det sista fordonet, säger Claes Broström.

De nya tågen är utrustade med det nya digitaliserade europeiska tågstyrnings- och signalsystemet ERTMS som krävs på nybyggda Botniabanan till Umeå, vilket förbinder Norrlandsstäder som Sundsvall, Örnsköldsvik och Umeå.