Ny pendeltågstunnel i München

Foto: Deutsche Bahn

De statliga och federala regeringarna har kommit överens om att investera över två miljarder Euro i det andra stora järnvägsprojektet i München inom några få år. Arbetet med tunneln kommer att inledas under 2014 och kommer att ta sex år att slutföra. Resenärer och politiker, som är motståndare till projektet, uttrycker skepsis över tillkomsten av denna dyra satsning.

Efter år av arbete med att säkra finansieringen av denna andra S-Bahn-tunnel, har nu äntligen ett avgörande genombrott kommit för att förverkliga projektet. Premiärminister Horst Seehofer (CSU) och ekonomiminister Martin Zeil (FDP) har meddelat att det slutliga avtalet med den federala regeringen är i hamn.

De första arbetena beräknas starta i slutet av 2014 eller början av 2015. Öppnandet av tunneln, som kommer att kosta 2 047 miljoner euro enligt ekonomiminister Martin Zeil, kommer att äga rum 2020. Finansieringsgapet på 700 miljoner euro kommer att fyllas av delstaten Bayern, den tyska regeringen och av staden München.