EIB stödjer moderniseringen av polska järnvägar

Foto: Kabelleger

Det största lånet, som uppgår till 100 miljoner euro, kommer att finansiera moderniseringen av en 58 kilometer lång dubbelspårslinje mellan Warszawa Zachodnia och Miedniewice med en körbar hastighet på 160 kilometer i timmen.

Lånet omfattar även installation av signalutrustning på en 42 kilometer lång sträcka på den redan förbättrade linjen mellan Miedniewice och Lodz Widzew. Uppgraderingen av linjen mellan Miedniewice och Lodz Widzew för hastigheten 160 kilometer i timmen gjordes redan under 2008.

Lånet på 65 miljoner euro kommer att bidra till en uppgradering av en 32 kilometer lång sektion av det dubbla järnvägslinjen från Poznan till Czempin i sydvästra Polen, en del av E59, den europeiska järnvägskorridor som förbinder Malmö i Sverige med Ostrava i Tjeckien genom Polen via Szczecin, Poznan, Wroclaw och Chalupki.

Den moderniserade linjen kommer att göra det möjligt att använda tåg med topphastigheten 160 kilometer i timmen. Detta avsnitt utgör den andra delen av den planerade moderniseringen av den 164 kilometer långa sträckan av E59 mellan Wroclaw och Poznan, som beräknas vara klar 2016.

Anton Rop, EIB:s vice ordförande, med ansvar för verksamheten i Polen, kommenterar:

– EIB:s medel kommer att bidra till att uppgradera järnvägen längs de viktigaste transportkorridorerna i Polen, vilket bidrar till en ökning av transportsäkerhet och hastighet samt kommer att förbättra miljön genom att främja miljövänliga transportsätt.

De aktuella lånen är en fortsättning av EIB:s framgångsrika samarbete med PKP, Polskie Linie Kolejowe. Tillsammans med kortfristiga lån har banken beviljat lån till PLK på totalt 1,4 miljarder euro för att finansiera järnvägens modernisering i Polen.