Kanaltunneln öppnas för reguljär godstrafik

Foto: Alstom

För första gången har, Alstoms Prima II lokomotiv, i standardkonfiguration, dragit ett tågsett med en total vikt på 950 ton kört in i Kanaltunneln på den franska sidan för att testa dragkraft, bromsning och strömavtagare. Efter att ha angjort Folkestone på engelska sidan vände tåget och körde tillbaka mot Frankrike för att där fortsätta testprogrammet.

Eurotunnels lyckade provkörningar för utvecklingen av avreguljär godstrafiklinje mellan Storbritannien och kontinenten innebär att man inte behöver använda särskilda klass 92 lok. De lyckade provkörningarna är ännu ett viktigt steg i loken Prima IIs utveckling och visar på Alstoms förmåga att lösa ett av godstrafikens stora frågor, nämligen interoperabilitet. Tack vare den nya generationens lok, som är kompatibla med ERTMS och ETCS-systemen, och kan köras på fyra olika spänningsnivåer: 25 kV, 15 kV, 1500 V och 3000 V, gör att Prima II kan köras på alla europeiska godslinjer.

– Godkännandet av den nya utrustningen är ett viktig utveckling mot fri tillgång genom Eurotunneln. Jag är glad att vårt nära samarbete med Alstom banar väg för nya godstrafiklinnjer som kan väsentligt minska CO2-utsläppen, sägere Eurotunnel Groups vd Jacques Gounon.

– Vi är mycket glada över att dessa test varit framgångsrika eftersom de öppnar nya lovande utsikter för europeiska godstransporter på järnväg. Testerna är en integrerad del av ett partnerskap som vi utvecklar  med våra kunder och med Eurotunnel i synnerhet, säger Alstom Transports ordförande Henri Poupart-Lafarge.