Siemens levererar 27 tåg till Nürnbergs tunnelbana

Tunnelbanetågen för Nürnberg byggs på Siemens Mobilitys anläggning i Simmering i Wien, Österrike. Foto: VAG

Nürnbergs kommunala kollektivtrafikföretag (VAG) drog nyligen nytta av en paragraf i ett kontrakt, som undertecknades i december 2015 med Siemens om eventuell kompletterande leverans av tunnelbanetåg av typ G1, utöver de 21 som beställdes tidigare.

Det handlar om ytterligare sex stycken G1-tågsätt, med fyra vagnar. Dessa kommer att ersätta 12 stycken äldre tågsätt av typ DT2 på linje U1 från och med 2021.

Tågen byggs på Siemens Mobility´s anläggning i Simmering i Wien, Österrike, medan olika fordonskomponenter som driftomvandlare, motorer, hjälpomriktare och styrsystem kommer att tillverkas i Nürnberg. Projektledning, utveckling och servicestöd kommer att utförs i staden Erlangen.

Tågen kommer att innehålla bredare dörrar, fler funktionsområden, system för passagerarinformation och luftkonditionering.

Inne i vagnarna ovanför dörrarna och på dörrpanelens utsida placeras LED- lampor, som kommer att indikera när dörrarna öppnas eller stängs. Automatiska utdragbara steg vid alla dörrar ökar passagerarsäkerheten och förbättrar passagerarflödet.

Tågen kommer att gestaltas speciellt för framtida konvertering till förarlös drift.

- Med G1-tåget startar en ny epok när det gäller underjordisk drift i vår stad", säger VAGs VD, med ansvar för teknik och marknadsföring, Tim Dahlmann-Resing.

​​​​​​​- Vi kommer att kunna transportera fler passagerare och erbjuda dem större komfort och även förbättra reseupplevelsen för personer med nedsatt rörlighet. Med det här tåget klarar vi av vårt åtagande på linje U1 under de kommande 40 åren, konstaterade Tim Dahlmann-Resing.