41 containers med trävaror framme vid Kinas gräns

Foto: Bergkvist-Insjön

Som Transport & Logistik tidigare rapporterat om så har trävaruföretaget Bergkvist-Insjön börjat använda den nya sidenvägen för sin trävaruexport. Den nya sidenvägen är järnvägstransporterna från Europa till Kina som nu konkurerrar med sjöfarten.

– Vi planerar skicka 60 till 80 containers via järnväg per kvartal till vår kund Jiangxi Free Kingdom Kids Furniture i Guanzhou, säger Anders Nilsson, vd på Bergkvist-Insjön till tidningen Byggvärlden.

Det var den 17 september som den första järnvägstransporten från sågverket Bergkvist-Insjön i Dalarna till staden Guanzhou i Guangdongprovinsen i Kina rullade ut. 41 containers med trävaror transporteras med 20 godsvagnar till företagets kund Free Kingdom i Guanzhou.

Sedan någon vecka tillbaka befinner transporten sig i Manzhouli, en stad på gränsen mellan Mongoliet, Ryssland och Kina. Här har man passerat alla kontroller utan problem men då det är mycket trafik på järnvägen så här års måste man vänta in sin slot för att kunna köra vidare. Går allt som förväntat hoppas man kunna rulla vidare söderut och in i Kina under fredagen. Det skriver Bergkvist-Insjön på sin hemsida.