InnoTrans: Stadlers nya Traverso Flirt ersätter SOB: s befintliga tågbestånd

Nya Flirt på InnoTrans 2018. Stadlers representanter berättade under presentationen av Traverso, att man bör särskilt beakta tågets innovativa körteknik som enligt företaget garanterar minimalt slitage när tågen kör längs SOB: s slingrande bergsrutter. Foto: Stadler
InnoTrans-mässans besökare verkade vara speciellt intreserade av denna lyxiga första klassvagn. Foto: Stadler

Enligt Stadlers representanter på InnoTrans-mässan erbjuder Traversos nya vagnar "en högkvalitativ passagerarupplevelse med noggrant utformade interiörer som uppfyller kundernas behov ombord."

På järnvägsmässans utomhusutställning visar Stadler detta nya el-FLIRT Traverso-tåg med lågt golv.

Nya Flirt Traverso, som kommer upp på hastigheter kring 160 km / h, kommer att användas av schweiziska Südostbahn (SOB) efter att linjenätets tidtabell har förnyats i december 2019.

Nya Traverso erbjuder enligt Stadler alla FLIRT-tågets tidigare fördelar, inklusive steglös entré, en ny inredning, inklusive många rymliga multifunktionella utrymmen för enkel lagring. Tågets lätta aluminiumkaross minskar energiförbrukningen och sänker därmed kostnader.

Tågets lyxiga förstaklassvagn verkade intressera väldigt många fackbesökare, men det finns även utrymmen på nya Flirt där "vanliga" pendlare kan arbeta i lugn och ro. Det finns dessutom panoramafönster för passagerare som vill njuta av utsikten, inklusive speciella familjeområden och förvaringsplatser där stort bagage kan bevaras, däribland  skidutrustning och cyklar.

SOB har hittills beställt sex 8-vagnars tågsätt och fem 4-vagnars tågsätt. Av dessa kommer åtta tåg sätt att serva linjen mellan St. Gallen-Lucerne med 359 sittplatser i varje tåg och med en ståplatskapacitet på 485 personer, och 4-vagnarståg kommer att trafikera på linjen som går mellan St. Gallen-Rapperswil med 197 sittplatser och med utrymme för 225 stående passagerare.