Innotrans: Siemens presenterade aerodynamiska Velaro Novo

På mässan i Berlin berättade Siemens representant Michael Kopp att denna nya model sparar upp till 30 procent energi jämfört med det tidigare Velaro-tåget genom ny teknik. Foto Markku Björkman
Siemens nya Velaro Novo. Foto: Siemens

I juni 2018 introducerade Siemens företagets nya Velaro Novo. Den 18 september presenterades Velaro Novo för InnoTrans-publiken för första gången. På mässan i Berlin berättade Siemens representant Michael Kopp att denna nya model sparar upp till 30 procent energi jämfört med det tidigare Velaro-tåget genom ny teknik. Tåget har 15 procent mindre vikt och har förbättrats aerodynamiskt.

Topphastigheten förväntas ligga mellan 250 och 360 km/h. Kostnaden för underhåll minskar med 30 procent och tåget kommer attha 10 procent fler platser. De tågsätt med 7- eller 14 vagnar, med längder på 202 eller 404 meter är utformade endast för drift med växelström (15 och 25 kV).  Beroende på högsta hastighet har tågen en effekt mellan 4700 och 8000 kilowatt, med en vikt på minst 420 t. 

De första testerna har genomförts i ICE S sedan april 2018. År 2019 ska bli ett år med kontinuerliga driftstester. Konstruktionen av tågets testversioner startade i början av 2017. Det första tåget för passagerarservice förväntas bli levererat tidigt under 2023.