Första förarlösa tåget för Glasgows tunnelbana visades på InnoTrans

Stadler levererar 14 av dessa tube-formade tåg till Glasgows tunnelbana. Foto: Markku Björkman
Brittisk tunnelbanevagndesign tillämpad i Skottland av schweizisk tillverkare av rullande materiel. Foto: Markku Björkman
Årets InnoTrans: Stadler levererar 14 av dessa tube-formade tåg till Glasgows tunnelbana. Foto: Markku Björkman

Järnvägsnyheter på InnoTrans 2018, Berlin:

Stadler tycks ha utvidgat sin verksamhet till skotska högländer och till tube-formade metrovagnar. Alltså i stora drag samma "trånga" typ av tåg som används i London. Det första av de 17 förarslösa tunnelbaneståg som schweiziska Stadler levererar till tunnelbanan i Glasgow avtäcktes på InnoTrans 2018-mässan i Berlin den 18 september..

I mars 2016 godkände Strathclyde Partnership for Transport tilldelningen av ett kontrakt på 200 miljoner pund till Stadler Bussnang och Ansaldo STS för leverans av en flotta med förarlösa tåg och signalsystem. Det här är en del av ett moderniseringsprogram på 288 miljoner pund för Glasgows 10,5 km långa tunnelbanelinje.

Detta Sadlertillverkade skotska tunnelbanetåg, som förväntas inleda servicen från och med 2020, ersätter den befintliga flottan i tre faser. 

Markku Björkman