ÖBB och Siemens tecknar ramavtal för 1,5 miljarder euro

Natttåg på stationen i Wien. Kontraktet omfattar leverans av alla typer av passagerarvagnar, första och andra klassvagnar och sovvagnar. Foto: Night Jet

Järnvägskunder i Österrike kommer snart att uppleva toppmodern komfort till följd av en order på över 1,5 miljarder euro.

Österrikes federala järnvägsbolag (ÖBB) och Siemens Mobility har tecknat ramavtal för leverans av åtta dagtåg och 13 nattåg, med möjlighet att beställa sammanlagt upp till 700 passagerarvagnar under de närmaste fem åren.

Dagtågen kommer att ha nio-vagnståg och nattågen består av sju vagnar var. Vagnarna av typ Viaggio kommer att tjänstgöra med ÖBB:s nuvarande tågbestånd som domineras av Siemens lokomotiv av typ Taurus.

Igångsättningen av trafiken med de första tågen och vagnarna är planerad till 2022. Passagerarvagnarna kommer att tillverkas på Siemensfabriken i Wien, Österrike.

- Med de nya tågsätten för dag- och natttågen fortsätter ÖBB systematiskt vårt upprustningsprogram som går ut på för att ytterligare förbättra passagerarkomforten. Med de extra vagnarna till Nightjet kommer vi att förstärka vår ledande roll när det gäller resor under natten i Europa, säger Andreas Matthä, VD för ÖBB-Holding AG.

Tågen kommer att användas i Österrike, Tyskland, Italien och Schweiz. Om det behövs finns det möjlighet att utrusta bussarna för användning i Kroatien, Tjeckien, Ungern, Polen, Slovakien och Slovenien.

Tågen som används dagtidhar en sittplatskapacitet på 520, medan natttågen erbjuder 100 platser.

Viaggio-vagnarna erbjuder förbättrad energieffektivitet med LED-belysning, luftkonditionering med värmepumpfunktion och friskluftproduktion som reglerar CO2-halten ifråga om inloppsluften.

Ramavtalet innehåller möjlighet till förlängning utöver 2023.

Källa: Global Railway Journal