Torontos nya spårvagnar sänds tillbaka till fabriken

Torontos nya spårvagn, med en del så kallade barnsjukdomar. Bild med tillstånd av TTC

Kanadensiska tillverkaren av rullande järnvägsmateriel, Bombardier tvingas laga 75 procent av sina nyproducerade spårvagnar, som nyligen hade levererats till staden Torontos kommunala trafikbolag.

Efter månader av fördröjning i produktionen av Torontos nya spårvagnar måste Bombardier nu skicka en stor del av de nya spårvagnarna tillbaka till fabriken på grund av svetsproblem.

Bombardier säger att detta är ett ”förebyggande underhåll”. För att göra detta måste dock varje spårvagn granskas och åtgärdas under 12 veckor vid fabriken i La Pocatière, i provinsen Quebec, istället för i Thunder Bay- fabriken där de tillverkades ursprungligen. Bombardier har meddelat att företaget kommer att stå för kostnaderna.

Bombardiers talesman Eric Prud'Homme förklarade för journalister att spårvagnarna måste delvist tas isär så att personalen kan få tillgång till vissa svetsfogar under chassit. Tillverkaren kommer också att förbättra fordonen på andra ställen.

- Naturligtvis är det en besvikelse. Men vi måste sätta saker i rätt perspektiv. Tekniken är komplex, den råkar emellertid ha vissa tekniska brister. Problemen är dock lättare att lösa än man tror. Dessa 67 tåg levereras efter reparationen med rätt svetscertifieringar under en period fram till 2022. konstaterade Alain Bellemare, Bombardiers VD.

Enligt honom är syftet med reparationerna att säkra de nya spårvagnarnas 30-åriga livslängd, enligt vad som föreskrivs i avtalet om 1 miljard dollar som tecknades mellan Bombardier och Toronto för hela beställningen av totalt 89 spårvagnståg.

Källa: TTC