Lunds nya spårvagnar tar form

Linus Eriksson, Skånetrafiken och Iker Etxetxikia Etxebeste, CAF. Foto: Skånetrafiken 

Den 21 juni signerades avtalet mellan Skånetrafiken och det spanska företaget CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) om de sju spårvagnarna som ska trafikera Spårväg Lund C - ESS. Spårvagnarna kommer att ha modern funktion och design med stort fokus på tillgänglighet. Avtalet är ett helhetsåtagande om leverans av spårvagnar och underhåll under tio år.

Spårväg Lund C - ESS möjliggör en omfattande stadsutveckling i området mellan Lunds centralstation och den framtida stadsdelen Brunnshög. Linjen är 5,5 km lång, med 9 hållplatser, där Lund C och Skånes Universitetssjukhus är några av Skånes största kollektivtrafiknoder. Spårvagnstrafiken i Lund planeras att driftsättas sommaren 2020.

- Det är glädjande att vara en naturlig del av innovativa Lund.Det ska förtätas, förnyas och byggas ut längs med spårvägen och på sikt kommer ytterligare 50 000 människor att bo eller arbeta i stråket. Därför är det klokt att lägga ut kollektivtrafikstråket först, och sedan bostäderna. Så gör vi kollektivtrafik attraktivt. Nu tar vi nästa steg i avtalet med CAF och de nya spårvagnarna och jag ser mycket fram emot det nya samarbetet, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken

I Spårvagnens utformning har Skånetrafiken tagit fasta på tillgänglighet och funktion. Därför har hela spårvagnen ett så kallat låggolv utan nivåskillnader inne i spårvagnen. Det kommer att finnas gott om plats för barnvagnar och rullatorer. Fyra platser är avsatta för rullstolar i färdriktningen. Det kommer att vara på- och avstigning i alla dörrar och WiFi finns både i spårvagnarna och på hållplatserna.

- Vi är mycket nöjda med att ha fått Skånetrafikens förtroende att etablera det första spårvägsstystemet i Skåne. CAF ser fram emot att arbeta tillsammans med Skånetrafiken och kommer att med stort engagemang delta i omvandlingen av kollektivtrafiken i Lund, säger Iker Etxetxikia Etxebeste, Area Manager, International Division

CAF har tidigare och pågående leveranser till Sverige och känner väl till krav gällande exempelvis klimat, arbetsmiljö, fordonsgodkännande och dokumentation. Spårvagnen är baserad på CAFs standardplattform Urbos 100