Järnväg med förarlösa tåg över 1000- kilometersgränsen

Förarlös kollektivtrafik i Kina. Milstolpen uppnåddes i slutet av mars genom öppnandet av kinesiska Pujiang-linjen i Shanghai. Foto: Wikipedia, Kredit: MasaneMiyaPA

Enligt den internationella organisationen för observation av global kollektivtrafik (UITP) har den totala längden av linjer för helautomatiserade tunnelbanetåg, som drivs utan förare har för första gången uppnått 1000-kilometersgränsen globalt. Milstolpen uppnåddes i slutet av mars genom öppnandet av kinesiska Pujiang-linjen i Shanghai.

UITP säger att det för närvarande finns 63 tunnelbanelinjer som arbetar enligt begreppet Grade of Automation 4 (GoA4) i 42 städer i 19 länder, vilket totalt ger totalt 1003 km.

Världens första GoA4-linje öppnade 1981 i Kobe, Japan. Medan det tog ytterligare 29 år att nå 500 - kilometergränsen, tog det bara ytterligare åtta år att fördubbla den siffran.

- Fullautomatiserad tunnelbaneverksamhet är en beprövad lösning som erbjuder många fördelar, däribland säkerhet, flexibilitet i verksamheten, större kapacitet, kostnadseffektivitet och fler anställningsuppdrag för personal, vilket leder till en förbättrad kundservice, sade Ramón Malla, som är ordförande för organisationen, Observatory of Automated Metros och direktör för strategiska projekt i staden Barcelonas kollektivtrafikföretag Metropolitan Transport (TMB).

- Ingen stad som en gång har byggt en automatiserad tunnelbana har någonsin återgått till konventionellt läge efteråt. Det förväntas att omvandlingar av konventionella linjer till helautomatiserad verksamhet också kommer att multiplicera sig. UITP förväntar sig att expansionen fortsätter nu i snabbare takt under det närmaste decenniet, sade Malla.

UITP understryker att fullautomatiserade förarlösa tåg har ett beprövat rekord när det gäller säkerheten. Helautomatiska tunnelbanetåg är generellt säkrare, eftersom den mänskliga faktorn reduceras i kritiska situationer, säger UITP.