Kambodja moderniserade järnvägen till thailändska gränsen.

Kambodjanskt diesellok från företaget ROYAL RAILWAY står vid Sihanoukvilles järnvägsstation. Foto: Wikipedia, kredit: Teeschmid

Den del av Kambodjas västliga järnvägslinje som förbinder staden Poipet i Banteay Meanchey-provinsen med Battambang är nu redo att testas efter att byggandet av tågstationerna längs linjen slutfördes nyligen.

Dessa provkörningar kommer av allt att döma genomföras före Khmer-folkets nyårsfirande, meddelade den kambodjanska transportministern Sun Chanthol nyligen vid landets första officiella logistikforum.

Sun Chanthol bekräftade uppgifterna om att byggandet av den del av linjen som har byggts i Thailand, och som leder från Aranyaprathet-distriktet i Sa Kaeo-provinsen till Bangkok, också är färdigbyggd.

- Vi är redo att testa passagerartåg på sträckan som ansluter Poipet och Battambang, sade Chanthol.

- Den södra delen av linjen, från Battambang till Kambodjas huvudstad Phnom Penh, kunde slutföras så tidigt som i juli 2017, sade han.

- Vi arbetar hårt för att fullborda byggandet av den västra järnvägslinjen. Det kommer att vara klart i juli eller senast i slutet av det här året, sade ministern och tillade att 130 kilometer av sträckan måste repareras och moderniseras, vilket kommer att kosta regeringen 20 miljoner US-dollar.

Book Laychy, VD för Banteay Meancheys handelsavdelning, sade att järnvägsstationen i Sisophon är för liten för att klara av hanteringen av tunga gods, men Laychy meddelade att regeringen bygger en ny station som kommer att underlätta godstransporter.

När den sista delen av linjen är klar kommer transportkostnaden att minska betydligt, förklarade Laychy.

- För närvarande betalade exportörerna cirka 25 dollar per ton för att transportera kassava från landsbygden till Sihanoukville.

Chanthol medgav under logistikforumet att de höga kostnaderna inom den lokala transportsektorn är ett av de största hindren för industrins utveckling men han försäkrade att hans ministerium, i samarbete med den privata sektorn och utvecklingspartnerna, har svårt att sänka prisnivån.

Han konstaterade dock att Kambodjas nya logistiska huvudplan, som ska vara klar i mars, kommer att bidra till att sänka priserna och öka effektiviteten i landets transportnätverk.

- Vi arbetar med tull- och skatteavdelningarna, hamnarna och alla intressenter inom industrin för att eliminera inofficiella avgifter och sänka kostnaderna för transporter, förklarade han.

Den västra järnvägslinjen är en av endast två järnvägar som finns i Kambodja Den andra, som förbinder Phnom Penh med Preah Sihanouk-provinsen i kusten, är redan i bruk.

Det förväntas spela en nyckelroll när det gäller att underlätta handeln och mobiliteten för resande mellan Kambodja och Thailand. Båda ländernas ledare har offentligt förbundit sig att tredubbla den bilaterala handeln till 15 miljarder dollar år 2020.

Handeln mellan de båda länderna värderades till 5,5 miljarder dollar år 2017, en ökning med 10 procent jämfört med föregående år.

Källa: Khmer Times