TF och HS2 Ltd samlade britternas åsikter om landets järnvägar

Passagerare berättade för undersökningsgruppen att de vill helst ha en stressfri upplevelse. Foto: CC0 Creative Commons. Kredit: Himanshugunarathna

Under senaste åren har det etablerats ett slags "kundsamhälle", mellan brittiska tågpassagerarnas intresseorganisation Transport Focus och entreprenören av HS2 Ltd, som för närvarande bygger landets höghastighetsnät för tåg. Samarbetet har visat vilka slags framtida järnvägar, däribland linjen HS2, bör de ansvariga sträva efter att erbjuda åt de resande.

De viktigaste frågorna handlar som väntat om biljettpriser, färdigmat under färden, bekvämlighet och bagage.

- Passagerare berättar för oss att de vill ha en stressfri upplevelse. De hoppas att ny teknik kommer att låta dem ta över mer kontroll och personifiera sin reseupplevelse. Det är viktigt att järnvägen skapar ett förtroendeförhållande till sina passagerare genom att uppriktigt överväga vad de vill ha redan under första planeringsstadium. Vi är glada över att kunna se att resultaten från detta arbete dyker upp i HS2: s planer, förklarade Anthony Smith, chef för de brittiska passagerarnas oberoende intresseorganisation, Transport Focus.

- HS2 kommer att balansera ekonomin genom att sammanlänka åtta av våra tio största städer med varandra, öka järnvägskapaciteten och minska resetiden samtidigt som denna jättesatsning skapar tusentals arbeten i hela Storbritannien. Jag välkomnar Transport Focus och deras samlande av passagerarnas åsikter och förhoppningar om HS2, svarade HS2 Ltd:s VD för järnvägsverksamhet, Ben Rule.

Han hänvisar till det faktum att HS2 är den första huvudsträckan som byggdes norr om London på mer än 100 år.

- Därför presenterar den ett enormt tillfälle att utveckla spårnätet och servicen på ett sätt som motsvarar passagerarnas förväntningar och kan med lätthet inkorporera förändrad teknik och nya komponenter hundratals år framöver. Vi kommer att arbeta med framtida West Coast Partner för att leverera en strålande passagerarupplevelse och en järnväg som fungerar för alla, sade Ben Rule.

Ett viktigt önskemål var, enligt Transport Focus, en reseplånbok där biljettförsäljningen är papperslös och som innehåller all information som passagerarna behöver för resan (till exempel biljetter, kartor och tidtabeller) i en digital form.

Information om bagageutrymmen före resan önskas så som stationsutrymmen som motsvarar behoven hos dem med extra skrymmande bagage, som man exempelvis kan ta med i stora toaletter.

Det behövs också ett biljettsystem som informerar passagerarna om det bästa stället att gå ombord och vänlig personal som kan hjälpa till med på- och avstigning.

Säkra förvaringsboxar på tåget nära den egna sittplatsen, så att resenären kan enkelt nå, hålla öga på eller kontrollera bagaget, samt god matkvalitet och kundservice.

Källa: Global Railway Review