Sagami Railways inleder trafiken med nya EMU-20000

Sagami Railways serie av pendeltåget med typbeteckning 20000 EMU Photo: Sagami Railways, kredit: Akihiro Nakamura

Japanska Sagami Railways har börjat använda företagets nya pendeltåg av EMU-typ i serien 20000. Tågen har utformats för linjetrafik till och från Tokyo.

Sotetsu Corp har beställt en flotta på sex 10- vagnssätt och nio åtta-vagnssätt ur serien 20000 EMU, som ersätter företagets äldre ekipage av serie 7000. Efter att de har tillverkats vid Hitachis Kasado-fabrik, kommer de att operera på en 24, 6 km lång huvudlinje mellan Yokohama och Ebina via Nishiya och längs en 11,3 km lång sträcka mellan Futamatagawa och Shonandai.

För detta ändamål elektrifieras denna linje med totalt 26 stationer. Sträckan har 1 067 mm rälsvidd med 1 · 5 kV DC-eleffekt.

Dessa EMU- pendeltågen, som har underrede av aluminium, härstammar från Hitachis A-Train-familj, som består av 20 m långa vagnar. En 10-vagnsenhet har fem motorer och fem dragfordon.

Varje motorvagn har sin egen strömavtagare och en lätt VVVF-inverterare som innehåller en 3,3 kV 1 800A kiselkarbid med vattenkyld diod, som driver fyra 190 kW- starka självventilerade motorer på de obevekliga luftfjädrade boggierna. Designhastigheten ligger på 120 km h.

Varje enskild mellanliggande vagn har plats för 51 sittande och 143 stående passagerare. Belysningssystemet har utrustats med LED- lampor med varierbar ljusstyrka, vilket möjliggör automatisk justering av interiörens färgtemperatur från 2 700 K till 5 000 K beroende på tidpunkten för dagen. Två typer av prioriterade säten finns, inklusive högre säten för äldre passagerare med bagageutrymme under sätet.

Railway Gazette