”Kinesisk finansiering av tunneln mellan H: fors och Tallinn klar”

Med hjälp av tunneln skapas en stor sydlig metropol som kopplar samman två städer, Helsingfors och Tallinn, säger visionären Vesterbacka. För närvarande görs det 10 miljoner resor per år mellan Helsingfors och Tallinn. Foto: Helsingfors Stad

Initiativtagaren till tunneln mellan Helsingfors och Tallinn, Peter Vesterbacka, äger bland annat det finländska spelbolaget Rovio. Numera uttrycker han sig ytterst målinriktat när det gäller om att skapa en järnvägstunnel mellan Finland och Estland.

I slutet av förra året tecknade Vesterbackas finansiärer ett omfattande avtal om att börja planera byggandet av tunneln som kommer troligtvis att starta under 2018. Finansieringen av projektet på 15 miljarder euro (70 procent) kommer främst från Kina.

Det har talats förhållandevis länge om järnvägstunneln mellan Helsingfors och Tallinn Projektet har varit föremål för preliminära studier, men sedan dess har det varit sparsamt med ytterligare upplysningar. Nu vill Peter Vesterbacka driva projektet snabbt framåt.

- I bästa fall kommer att kunna starta byggandet 2018 och om fem år är vi färdiga. Ett fint klingande datum för invigningen skulle kunna bli till exempel 24.12.2024, skämtade Vesterback.

I november 2017 undertecknades en avsiktsförklaring om tunnelbygget. Finansieringsförhandlingarna om tunnelns byggkostnader varade speciellt länge.

- Hela finansieringen är ännu inte helt på plats, men vi har tagit fram flera ganska bra finansieringsmodeller. Vi vet exakt var pengarna ska samlas in. 70 procent kommer från Kina och de nordiska försäkringsbolagen står för resten, säger Vesterbacka till tv-sändaren MTV.

En nästan hundra kilometer lång järnvägstunnel skulle vara den längsta i världen när den blir färdig. En tågresa mellan länderna skulle ta 20 minuter. På finska sidan skulle spår dras genom staden Esbo

Banan skulle få totalt fyra stationer: Helsingfors-Vanda flygplats, Kägeludden i Esbo, 15 km från Helsingfors och i Tallinn, nära stadens flygplats skulle stationen heta Ülemiste. Tidigare var det tal på att en av stationerna i Finland skulle även byggas i centrala Helsingfors eller i Böle norr om den finska huvudstaden.

- Heladet  finska järnvägsnätet har beaktats. Det krävs ett bra läge för stationen. Från Kägeludden kan man nå flera linjer tillräckligt bra, säger Vesterbacka, försäkrar att projektet är lönsamt.

- Vi har beräknat att om trafiken fördubblas och biljettpriset blir 50 euro, kommer tunneln att betala sig under 37 år med homogen passagerartrafik. Det skapas en sydlig metropol som kopplar samman två städer, Helsingfors och Tallinn, säger visionären Vesterbacka.

Det görs för närvarande 10 miljoner resor per år mellan Helsingfors och Tallinn.

Källa: MTV