Deutsche Bahn öppnar höghastighetssträckan Berlin - München

Restiden längs denna 623 kilometer långa sträcka mellan Tysklands två mest kända städer förkortas avsevärt för passagerare efter den 10 december. Foto: Deutsche Bahn

Efter mer än 25 års arbete öppnades en ny och länge förväntad tysk järnvägssträcka med höghastighetsprofil, som förbinder Tysklands huvudstad och dess ekonomiska potential med delstaten Bayerns huvudstad München.

Öppningsceremonierna för denna ICE expressrutt ägde rum på flera platser fredagen den 8 december 2017, ​​två dagar före den officiella driftstarten.

På morgonen den 8 december avgick ett speciellt premiärtåg längs det nybyggda avsnittet från Nürnberg till Berlin och ”plockade upp” premiärministrarna för delstaterna Thüringen, Sachsen och Sachsen-Anhalt. Ombord befann sig också Deutsche Bahn-chefen Richard Lutz och Tysklands inrikes- och transportminister, Joachim Herrmann, från Bayern.

Festligheter arrangerades även i många andra städer, däribland Erfurt, Leipzig och Wittenberg.

Förbundskansler Angela Merkel, Formel 1- förare Nico Rosberg och andra framstående kändisar deltog i öppningsceremonierna i Berlin.

Restiden längs denna 623 kilometer långa sträcka mellan Tysklands två mest kända städer förkortas avsevärt för passagerare efter den 10 december. De nya Sprinter-tågen kommer att klara av sträckan på 3,55 timmar, en minskning med två timmar. Tågen kommer att köra i hastigheter upp till 300 km i timmen.

Deutsche Bahns VD Lutz säger att detta innebär att Deutsche Bahn kan konkurrera med flygbolagen på denna sträcka. Den nya linjen ska sätta press på flygbolag och bussföretag, som för närvarande dominerar marknaden framför allt när det gäller Berlin – München-sträckan.

Hela 22 tunnlar och 29 broar har byggts längs ett nytt 107 kilometer långt spåravsnitt genom berg och över djupa dalar och även tvärsigenom natursköna skogsområdet Thüringer Wald i före detta Östtyskland.

Eftersom resan genom delstaten Thüringen kan bli extra idyllisk, kommer en envägsbiljett på en söndag från München till Berlin utan rabattkort att kosta runt € 125.

Deutsche Bahn räknar med att det årliga antalet passagerare mellan de två tyska storstäderna fördubblas till 3,6 miljoner.