Berlins kollektivtrafikföretag BVG får nya tunnelbanetåg och -linjer

I Berlins tunnelbana U-Bahn råder "maskenplicht". Ingen skulle komma ens på tanken att inte använda munskydd inom vagnar och på perronger. Böter upp till 150 euro avskräcker, men numera ser även medtrafikanterna till att reglerna följs. Foto: BVG

Från Berlin till Berlin: Den nya generationens underjordiska tåg utvecklas och tillverkas av Stadler i Berlinstadsdelen Pankow.

För de två tunnelbane-serierna, JK för Berlins lilla profilnätverk (linjerna från U1 till U4) och J för den stora profilen (linjerna från U5 till U9), kommer stadens lokaltrafikföretag BVG kunna ta fram totalt upp till 1500 nya tunnelbanevagnar under avtalsperioden fram till 2030.

Passagerare och andra intresserade kan nu ta reda på mer om Berlins nya tunnelbanetåg och följa projektets framåtskridande på BVG:s nya hemsida: BVG.de/neue-u-bahn.

BVG räknar med att de första tågen kommer att tas i drift från slutet av 2022. Men redan under 2021 får berlinarna ett första intryck av de nya tunnelbanetågen med hjälp av en modell med en i stort sett funktionell förarhytt och ett delvis funktionellt passagerarutrymme.

 Historik

Konstruktionen av dagens tunnelbanesystem i Berlin påbörjades redan 1896 och linjenätet har byggts om och till hela tiden fram tills idag.

Under första världskriget och lite före andra byggdes och förstärktes många av tunnelbanestationerna, så att de skulle kunna vara behjälpliga som bombskydd.

Efter andra världskriget slut, då Berlin delades upp i Öst- och Västberlin, byggdes många stationer om och vissa stationer stängdes till och med vid gränsen till Östberlin.

Detta för att tågen inte skulle kunna stanna på stationerna i öst så att östtyskarna kunde fly från Öst- till Västberlin.

Idag är det samma standard i öst och väst och tunnelbanetågen kör obehindrat mellan Berlins östra och västra delar.