Alstoms nya Avelia Pendolino förbinder Tyskland, Italien och Schweiz

Alstoms höghastighetståg Avelia Pendolino. Foto: Alstom, Kredit :TOMA-C.Sasso

Alstoms höghastighetståg Avelia Pendolino kommer att "förena" Tyskland, Italien och Schweiz från december 2017. SBB, Deutsche Bahn och Trenitalia kommer att erbjuda en ny direkttjänst mellan Tyskland och Italien via Schweiz som börjar med tidsplanförändringen i december i år.

I början av 2017 levererade Alstom det sista Pendolino ETR 610 höghastighetståget som beställdes av SBB, vilket ökar företagets flotta till 19 Pendolino-tåg. Fordonen har hittills bedrivits som Euro City-tåg på linjerna Gotthard och Simplon till Milano och Venedig.

Från slutet av 2017 kommer dessa tåg nu att ansluta tre länder, som går från Frankfurt till Milano via Basel. Fordonen är därför utrustade med tre olika tågskyddssystem. 12 av dem tilldelades respektive godkännande i maj 2017.

Alstoms Avelia Pendolino för SBB är ett sju- vagnståg som kan transportera upp till 420 passagerare med en maximal hastighet på 250 km / h. Tåget erbjuder sina passagerare enkel åtkomst och hög komfort tack vare bland annat breda gångar och korridorer, justerbara platser, individuella läslampor och uttag samt stora panoramafönster.

Tåget är utrustat med den senaste generationen av flexibla boggier som minskar spår- och hjulbelastning. Vagnarna drar också nytta av Alstoms unika vippteknik, som gör det möjligt för tåg att köra 35 procent snabbare och säkrare genom kurvor även längs konventionella linjer.

Tågen är utrustade med ett elektriskt bromssystem som gör att energiförbrukningen minskar med nästan 10 procent.

Tågen produceras i Italien. Alstoms fabrik i Savigliano är ansvarig för tågens konstruktion och tillverkning, medan konstruktionen och tillverkningen av dragsystemet är produceras i Sesto San Giovanni (Milano) och signaliseringssystemen i Bologna.

Pendolino-tåg är en del av Alstoms Avelia-sortiment av höghastighetståg, som bygger på tre nuvarande flaggskeppsprodukter - Pendolino, Euroduplex och AGV.