DSB kommenterar första halvan av 2017

S-tåg på station Flintholm i Köpenhamn. Foto: Christer Wiik

Generellt hög punktlighet samt förbättrat ekonomiskt resultat.  Det är kontentan när den danska tågoperatören DSB sammanfattar den första halvan av år 2017.  "DSB: s medarbetare har levererat operatörspunktlighet under första halvåret som uppfyller de avtalsmässiga målen och den finansiella utvecklingen är tillfredsställande, säger Peter Schütze, styrelseordförande hos DSB i ett pressmeddelande.

Enligt DSB:s halvårsrapport, uppnådde bolaget en vinst före skatt på 286 miljoner danska kronor under första halvåret, en förbättring på 91 miljoner, jämfört med samma period år 2016, skriver DSB.

Enligt DSB så har i synnerhet Köpenhamns regionaltåg, S-tågen, haft en hög punktlighet.  Hela 98,5 procent har gått enligt tidtabell, alltså en högre siffra än kontrakterat mål på 97,5 procent.
Det finns dock avsnitt inom S-nätet där punktligheten försämrats, däribland linjen mellan Jægersborg och Hillerød, där Banedanmark har implementerat ett nytt signalsystem.

DSB nämner också att det finns stora utmaningar på linjerna som ligger intill gränserna mot Tyskland respektive Sverige. För Sveriges del har spårarbeten i södra Sverige och ID-kontroller skapat förseningar som spridits till den danska sidan av Öresund, skriver DSB.