Västtrafik bygger om 18 två-vagnars X12 och X14

VT X11-14. Foto: Alstom

Alstom tar ombyggnadskontraktet

Alstom har tecknat ett nytt kontrakt med Västtrafik för revision och ombyggnad av 18 stycken två-vagnars X12 och X14. Arbetet kommer att genomföras i Motala, där verkstaden är specialiserad på renovering och tungt underhåll. Kontraktet är värt cirka 90 miljoner kronor. Arbetet startar under hösten 2017 och avslutas under hösten 2020.

Dåvarande Motala Train, som sedan köptes av Alstom, har tidigare utfört fordonsunderhåll på dessa tåg och Alstom har god erfarenhet som en ledande underhållsleverantör, även till andra tåg än Alstoms. Den huvudsakliga renoveringen av exteriören omfattar rostreparation, målning, och för den interiöra renoveringen kommer man att montera nya väggar, tak, golv, stolar, etc.

– Alstom ser detta kontrakt som ett viktigt delmål för att växa i regionen. Det bekräftar att vår verkstad i Motala är specialister på stora renoveringar och uppgraderingar. Vår personal har redan stor erfarenhet av dessa tåg och kan effektivt utnyttja befintlig lokal kompetens för att leverera projektet med hög kvalitet och precision, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sverige.

– Västtrafik ser fram emot att genomföra de upphandlande åtgärderna som fordonen behöver. Det kommer att säkra driften av fordonen samt bidra till en bättre kundupplevelse under fordonets kvarvarande livslängd. Vi ser framemot att genomföra arbetet ihop med Alstom-Motala Train som har lång erfarenhet från liknande arbeten på bland annat berörda fordonstyper, säger Bülent Esenteg, Fordonsförvaltare Tåg X11-X14 Västtrafik.

X12- och X14-tågen tillhör X10-familjen och tillverkades 1991-1995 av ASEA / ABB. Västtrafik använder dessa tåg främst i pendeltrafiken Göteborg-Borås och Uddevalla-Borås-Varberg. Västtrafiks tågflotta innehåller flera andra typer av fordon, bland annat 27 Alstom Coradia Nordic tåg, och även de underhålls av Alstom i Göteborg.