Skånepolitiker vill se krismöte om skånska järnvägar

Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Region Skåne. Foto: Region Skåne

De senaste veckorna har järnvägstrafiken i Skåne fungerat dåligt, både lokala pendlingståg och fjärrtrafik har drabbats av förseningar och inställda tåg. Problemen har spridit sig, informationen har inte hängt med. ”Detta är allvarligt” säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Region Skåne.

Nu meddelar Ikea i Älmhult att de i några veckor kommer att köra egna bussar mellan Malmö, Lund och Älmhult. "Det kostar betydligt mer för företaget när de anställda inte kan komma i tid till jobbet och utföra sitt arbete", säger Mattias Hennius, presskommunikatör.

– Detta är allvarligt, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Region Skåne. Järnvägen är sliten vilket ger problem, andra störningar uppstår just för att man försöker bygga ikapp det eftersatta underhållet. Men det behövs bättre planering och bättre information, inte minst det som kommer av planerade insatser borde kunna hanteras bättre. Vi föreslår att de skapas en krisorganisation gemensamt av trafikverket, SJ, Skånetrafiken och andra operatörer och intressenter - till exempel Ikea. I detta kan man dels samordna det som sker, men också hantera de insatser som behöver göras. Min uppfattning är att trafikverket måste prioritera situationen i Skåne.

Det finns planerade underhållsåtgärder, och inom kort påbörjas bygget av fyra spår mellan Malmö och Lund, vilket längre framåt ska följas av fyrspår Lund-Hässleholm. Dessa byggen är nödvändiga, men riskerar förstås också att ge störningar i dagens trafik.

– Infrastrukturen byggs och underhålls av staten, men Region Skåne har sina möjligheter, säg Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition. Regionens ekonomi är ansträngd av de stora underskotten under det rödgröna Styret. Men det finns vissa möjligheter att titta på vad busslinjer, helst inom det planerade superbussystemet skulle kunna innebära som avlastning och reservkapacitet.

Superbussar innebär att man "tänker tåg, men kör buss" - det vill säga landsvägstrafik med färre stopp och snabbare framkomlighet. För till exempel Älmhult kunde en linje Malmö-Lund norrut, eller en Kristianstad-Älmhult avlasta och öka driftssäkerheten.

– Det nuvarande rödgröna Styret i Region Skåne är bra på att arbeta fram strategier för hur det ska fungera. Vi hoppas att vi kan få enighet om lite åtgärder så att hjulen rullar i praktiken, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Region Skåne.