Odense bygger spårvagnsnät med 26 hållplatser

Spårvagnen Vario Bahn, som Odense har beställt av Stadler, används även i norska Bergen sedan 2009, där de råder jämförbara väderförhållanden som i Danmark. Foto: Wikipedia, kredit: Nina-No

Danska staden Odenses spårvagnsoperatör Odense Letbane har valt två leverantörer för byggandet av stadens transportsystem och för anskaffning av vagnarna. De kommer förmodligen att bli samma typ som snart börjar trafiken i Århus.

Odense Letbane anser att företaget därmed väljer en säker och beprövad lösning för stadens nya spårväg, som ska vara klar 2020.

Odense Letbane har gett företagen Comsa och Stadler i uppdrag att leverera ett antal snabbspårvagnar som ska vara klara för trafik i Odense i slutet av 2020.

Nu saknas bara sista ”tummen upp” från Odense, regionen Syddanmark och regeringen, alltså de som ska finansiera spårvägen.

Innan arbetet kan påbörjas måste kontrakten vara godkända av de tre bidragsgivare, vilket kommer förmodligen att ske inom en månad, enligt operatören Odense Letbane P / S

- Efter godkännandet får vi en solid, fullt testad och pålitlig spårväg till Odense, förklarar Mogens Hagelskær, VD för Odense Letbane P / S. 

Han påpekar att de två företagen har valts ut på grund av en samlad bedömning baserad på pris och kvalitet.

Om allt går enligt planerna, blir det spanska Comsa SAU som installerar transportsystemet som omfattar järnvägen, stolpar, signalering och strömtagare. Dessutom kommer Comsa att även bygga 26 stationer och ett kontroll- och underhållsanläggning i södra Odense. Allt kommer att vara klart år 2020.

Stadler Pankow GmbH kommer att leverera 16 lätta rälsfordon av typen Vario Bahn, som också kommer att köras på Århus spårväg som börjar en normal drift redan under hösten 2017. 

- Och det är definitivt en fördel att köpa samma fordon som Århus, säger Mogens Hagelskær.

Vario Bahn används även i norska Bergen sedan 2009, där de råder jämförbara väderförhållanden som i Danmark.

- Det vinnande ekipaget har visat sin styrka i nordiskt klimat. Spårvagnen innehåller beprövad och modern teknik. Dessutom har den relativt låga driftskostnader, vilket är positivt för kommunens ekonomi under de kommande åren, säger Mogens Hagelskær.

De 16 tågen från Stadler kommer att kosta 21 miljoner danska kronor styck, vilket blir 336 miljoner kronor totalt. Stadler har sitt huvudkontor i Schweiz, men Vario Bahn-vagnarna tillverkas i Tyskland.

Det totala transportsystemet beräknas enligt Comsa SAU kosta strax under 1,2 miljarder dollar.