SJ lägger anbud på norsk persontrafik

Foto: SJ

Startar ett norskt dotterbolag

I Sverige har konkurrensen bidragit till att tågresandet fördubblats de senaste 25 åren. I Storbritannien har utvecklingen varit ännu bättre. Det norska tågresandet har inte ökat i samma utsträckning i internationell jämförelse men beräknas däremot ha stor potential i och med omfattande satsningar på infrastruktur.

– SJs tåg har rullat i Norge sedan unionstiden så det är helt naturligt att vi vill inkludera den norska tågmarknaden i vår kärnverksamhet när möjligheten ges. Vi genomgick samma process för snart 30 år sedan och har sedan dess byggt upp en gedigen erfarenhet av hur man ökar både tågresandet och kundnöjdheten på ett lönsamt och hållbart sätt, säger Crister Fritzson, vd för SJ.

SJs uppdrag är att driva lönsam persontrafik på järnväg och erbjuder tågresor i egen regi och på uppdrag av nationella och regionala trafikmyndigheter. SJ har kört tåg i över 160 år och har konkurrerat med anbud om tågtrafik sedan slutet av 1980-talet. Den norska tågmarknaden öppnas upp med anbudsförfarande på utvalda tågsträckor under 2017.

– Det är en geografiskt naturlig förlängning och vi har redan nu alla nödvändiga tillstånd. En förutsättning för att tillväxten i Skandinavien fortsätter att blomstra är att rörligheten ökar. SJ spelar en viktig roll när det gäller att knyta ihop våra länder, regioner och städer på ett smidigt och miljövänligt sätt, säger Crister Fritzson.

Berit Kjöll har utnämnts till styrelseordförande för SJ Norge AS och kommer leda arbetet med att rekrytera en verkställande ledning för bolaget. Berit Kjöll är Executive Vice President för Huawei Norge och har bred erfarenhet från den norska reseindustrin som tidigare vd för Flytoget och styrelseuppdrag för bland andra Avinor, SAS, DNB, Hurtigruten och Norska Turistföreningen.