Alstom spår att tillverkningen i Belfort upphör år 2018

Alstoms lokfabrik i Belfort omplacerar personal. Foto: Alstom

Vid ett möte med koncernens europeiska företagsforum i Belfortfabriken bekräftade Alstom att man har för avsikt att upphöra med tillverkningen i Belfort år 2018. Fabriken har varit Alstoms produktionscentrum för lok och TGV:s motorvagnar, men det nuvarande kontraktet håller nu på att mynna ut. Företaget hänvisade till "krisen" inom franska godstrafiken under det senaste decenniet, och konstaterade att koncernen förlorade nyligen ett lukrativt anbud av ett antal lokomotiv.

 - Vi räknar med en trettio procent lägre orderingång från den franska marknaden ifråga om rullande materiel under de närmaste två åren, meddelade nyligen Alstom-koncerenen.  Ett program som går ut på att minska koncernens tillverkningskapacitet i landet kommer att inledas inom kort.

 Vid ett möte med koncernens europeiska företagsforum i Belfortfabriken bekräftade Alstom att man har för avsikt att upphöra med tillverkningen i Belfort år 2018. Fabriken har varit Alstoms produktionscentrum för lok och TGV:s motorvagnar, men det nuvarande kontraktet håller nu på att mynna ut. Företaget hänvisade till "krisen" inom franska godstrafiken under det senaste decenniet, och konstaterade att koncernen förlorade nyligen ett lukrativt anbud av ett antal lokomotiv.Belforts ingenjörs och produktionspersonal kommer att omplaceras till Reichshoffens fabrik, som ligger i grannregionen Elsass.  Koncernen kommer också att tvingas minska personalen ytterligare på grund av att man har fått färre beställningar av pendeltåget Régiolis än väntat.

Alstom säger att man kommer att fortsätta att erbjuda underhåll av lok och annan service i Belfortfabriken, där det senare kommer att finnas en arbetsstyrka på cirka 80 personer jämfört med de nuvarande 480 arbetsplatserna i fabriken. De övriga 400 anställda kommer att erbjudas möjlighet att bli omplacerade till Reichshoffen eller till Alstoms 10 andra franska fabriker.

En grupp lokala senatorer och andra politiker från Haut-Rhin, Bas-Rhin och Belfort skrev till president Hollande att regeringen hade misslyckats med att utnyttja en option för Alstom som gick ut på att leverera ytterligare 30 tågsätt som hade utlovats av transportministern Alain Vidalies i februari 2016.Källa: Alstom