Israel utvidgar järnvägsnätet i nordost

En israelisk dubbeldäckare, från Bombardier, anländer till Haifa, Foto: Wikipedia.Oyoy

Israels minister för kollektivtrafik, Yisrael Katz har godkänt planerna på att bygga ut Jisreeldalens järnvägsnät mellan städerna Afula och Tiberias. Därmed kommer restiden från Tel Aviv till Tiberias att minska till en timme.

 - Vi kommer att ansluta Galilén med hjälp av innovativa företag och vår högteknologiska nation, sade ministern.Enligt Katz kommer projektet att genomföras inom 7 år genom byggandet av en nordöstlig järnvägssträcka som förbinder Afula med Tel Aviv.Förbindelsen börjar vid Afulas tågstation och kommer att fortsätta direkt till närheten av Poriya i utkanten av Tiberias. Linjens totala längd blir cirka 30 kilometer och kommer att innehålla ett antal nya tunnlar och broar.Jisreeldalens järnväg mellan Haifa och Beit Shean via Afula förväntas inleda trafiken under hösten 2016. Senare kommer en linje för höghastighetståg mellan Tiberias och Afula anslutas till Jisreeldalens linje. Förutom ett tåg som stannar i storstäder längs Jisreeldalens järnväg och Sharonlinjen, kommer man också att sätta in ett särskilt expresståg, som kommer att gå direkt från Tiberias till Tel Aviv på en timme.För närvarande pågår också byggandet av Sharonlinjens stickspår mellan Ra'anana och kustbanan. Projektet innebär bygget av en dubbelspårig linje från Kfar Saba som sammankopplas med kustlinjen, samt byggandet av 2 nya stationer i Ra'anana (Ra'anana West och Ra'anana South), plus uppgradering av Herzliyya Station, och fördubbling av kust linjen från 2 till 4 spår från Herzliyya till Tel Aviv-universitetet.FaktaSträckans längd: cirka 12 km lång dubbelspårig linje med förgrening från kustlinjen till Kfar Saba och ytterligare 2 spår för en, cirka 12 km lång sträcka mellan Herzliyya och Tel Aviv-universitetet.