Schweiz förnyar tågflottan

Nya FLIRT II som Stadler bygger bland annat för järnvägsbolaget Südostbahn AG (SOB). Bild: Stadler

Stadler har förvärvat ett kontrakt för att leverera 11 nya FLIRT av EMU - typ till schweiziska Voralpens expresslinje. De nya tågen kommer att ersätta en befintlig flotta av tåg bestående av typ Klass 446/456 och 560, som idag används av järnvägsbolaget Südostbahn AG (SOB). Många av dessa enheter har cirka 40 år på nacken.

SOB har beställt 11 nya tåg, däribland sex åttavagnsenheter och fem fyravagnsenheter.
Dessa FLIRT II -enheterna kommer att kunna färdas vid hastigheter upp till 160 km i timmen och de större enheterna kommer att ha kapacitet för 361 sittande passagerare. Fyravagnsenheterna har 198 sittplatser. Extra komfort hittar resenären i första klassen där det finns 70 sittplatser.
De nya tågsätten kommer att träda i tjänst på sträckan mellan St. Gallen och Luzern i samband med nästa tidtabellsändring vis årsskiftet 2019/20. Enligt Peter Spuhler, vd för Stadler, kommer de nya tågen att erbjuda passagerarna avsevärt mer komfort och ökad reseglädje på denna vackra sträcka.
Förkortningen FLIRT står för Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug, vilket på svenska skulle bli Snabbt, lätt och innovativt regionalmotorvagnståg