Siemens har uppgraderat Matterhorn Gotthard Railways dragkraftssystem (traktion) för företagets rullande materiel i Schweiz, berättar Werner Jud, vd för affärsutveckling..
Med mer än åtta miljoner passagerare per år är Matterhorn Gotthard Railway (MGB) en av de största operatörerna i Schweiz och ägare av landets mest spektakulära järnvägssträckor.
MBG:s 144 kilometer långa linjenät passerar genom fascinerande landsbygsregioner från Disentis via Oberalp Pass på mer än 2000 meter över havet till Andermatt. Därifrån fortsätter linjen via Realp genom Furkas bastunnel till Oberwald, och via Brig och Visp till Zermatt, som ligger vid Matterhorn.
I Disentis ansluter MGB till Rhaetian Railway (RhB), där de två företagen tillsammans bedriver glaciär -Expressen mellan Zermatt, Chur, Davos och St Moritz.
Linjen bidrar till ständigt ökande turism i regionen. Och i med utvidgningen av de delvis enspåriga linjerna till dubbelspår har järnvägstransporterna blivit ännu mer tilltalande för besökarna.
MGB: s tekniska avdelning gav Siemens i uppdrag att planera och genomföra en uppgradering av det befintliga styrsystemet för dragkraftsförsörjningen, inklusive modernisering av linjenätets infrastruktur.
- Effektiv hantering av järnvägsnätet kräver kunskap och korrekta lösningar. Vi vill vara ständigt informerade om vad som sker längs våra järnvägslinjer", säger projektledaren, Jean-Pierre Waldmann.