Iarnród Éireann bygger ny tågkontrollterminal

Terminalen som byggs vid Heuston-stationen i Dublin, kommer att ersätta IÉs centraliserade trafikstyrning vid Connolly-stationen, som härstammar från 1970-talet och som utvidgades 1980 för att kunna hantera det elektrifierade DART-förortsnätet. Foto: CTC

Byggandet av en ny kontrollterminal för hantering av irländska statliga järnvägsbolaget, Iarnród Éireanns hela linjenät godkändes av landets regering den 17 juli.

Det nya kontrollcentret beräknas kosta 135 miljoner euro.

Det nya centret finansieras med statliga medel via Irlands transportministerium inom ramen av Projekt Irland 2040.

CTC kontrollerar nu cirka 75 procent av linjenätet, vilket uppgår till cirka 1500 kilometer. Resterande 25 procent hanteras fortfarande med hjälp av lokala signallådor och kan inte konsolideras på grund av kapacitetsbegränsningar hos det åldrande CTC-systemet. Den nya NTCC-tekniken kommer däremot att ge kapacitet för framtida tillväxt, inklusive expansionsprogrammet DART. Nya terminalen kommer också att innehålla ett akut strategiskt kommandocentrum.

Bygget av detta så kallade ”near zero energy”- centrum förväntas vara strukturellt fullbordat i slutet av 2021, med anpassning och idrifttagning av de kontrollsystem som ska installeras.

Integrationen av signalering och kommunikation över IÉ:s - linjenät med ett avancerat trafikhanteringssystem förväntas förbättra tåghanteringen och underlätta tillhandahållandet av passagerarinformation i realtid.

Transportminister Shane Ross sade att NTCC-godkännandet var en avsiktsförklaring, eftersom regeringen avser att "massivt utöka järnvägsservicen under de närmaste åren och se till att uppmuntra fler människor att byta om till hållbar rörlighet".

Enligt NTA: s verkställande direktör, Anne Graham, ”gäller det nu att säkerställa att kollektivtrafiken kan klara av efterfrågan och tillhandahålla alternativ till privata bilar, vilket utgör en elementär del av insatserna för att minska koldioxidutsläppen som en del av Irlands klimathandlingsplan.”