Brittiska järnvägsmyndigheten godkände TPE:s nya Nova 1-tåg

Nya Hitachi-byggt Nova 1-tåg på stationen i Mancester. Foto: Hitachi Rail

Nova 1-tåget, som även har godkänts av järnvägsoperatören TransPennine Express, byggdes av Hitachi Rail och finansierades av företaget Angel Trains.

De strömlinjedesignade Nova 1-tågen kan ta större antal vagnar än tidigare TPE- tåg. Dessutom finns det mer utrymme och sittplatser för passagerarna. Därmed genomgår TransPennine Express en grundläggande omvandling.

TPE kommer att erhålla 19 stycken fem- vagnars Nova 1-tåg, med var och en upp till 342 sittplatser istället för 161 jämfört med företagets nuvarande tåg.

Den futuristiska flottan kommer att transportera resande mellan städerna Manchester, Leeds, York, Newcastle, Morpeth och Edinburgh. De nya tågen beräknas starta trafiken före årets slut.

Ytterst noggranna tester av både Nova 3 och Nova 2-flottor pågår för närvarande och tre Nova 3-tåg har nu godkänts av myndigheterna.

Chris Nutton, projektchef för TransPennine Express, kommenterade:

- Godkännandet av det första Nova 1-tåget är ett viktigt steg mot införandet av fler tåg och fler vagnar för de resande.

- Tillsammans med våra samarbetspartners jobbar vi hårt för att kunna sätta in våra Nova-ekipage i tjänst så snart som möjligt. I slutet av detta år kommer tåg från alla tre flottorna att trafikera mellan hela norra delen av England och Skottland.

- Detta är en annan fantastisk milstolpe som snart kommer att leda till att landets norra linjenät rustas med moderna pålitliga tåg. De kommer att fördubbla platsantalet för TransPennine- passagerare längs intercitysträckor mellan större städer i norra delen av landet, sade Karen Boswell, VD för Hitachi Rail.

Varje högkvalitativt Nova-tåg har enligt tillverkaren ”utrustats med rymliga, bekväma sittplatser, gratis Wi-Fi i både första och standardklass, stick- och USB-laddkontakter, förbättrade informationssystem och tillgång till gratis