SNCF genomförde 4 kilometer lång provkörning med autonomt lokomotiv

SNCF tillkännagav redan i september 2018 att det samarbetar med det franska statliga forskningsinstitutet Railenium inklusive med Alstom, Altran, Ansaldo STS och Apsys på godsdelen i det autonoma tågprojektet. Foto: SNCF

Franska järnvägsoperatören, SNCF, har slutfört koncernens första provkörning med ett förarlöst lok, som transporterade två vagnar fyra kilometer mellan stationerna Villeneuve-Saint-Georges och Juvisy, Paris.

Testtåget avgick från ett kontrollcenter som hade inrättats i Vigneux-sur-Seine. Provet är resultatet av 18 månaders forskning och utveckling.

Loket testade även satellitöverföringens prestanda och användningen av ett privat cellulärt LTE-nätverk som motsvarar 4G. Kameror som hade monterat i lokomotivet gav realtidsbilder för föraren i kontrollcentret, som hade möjligt att accelerera och/eller bromsa tåget vid behov.

- Detta framgångsrika experiment är ett grundläggande steg i förverkligandet av morgondagens tåg: ett mer regelbundet och mer punktligt tåg som välkomnar fler människor och transporterar mer gods. För en företagsgrupp som bedriver 17 000 tåg och transporterar 4 miljoner passagerare per dag är detta ett viktigt steg, konstaterade Luc Laroche, SNCF:s VD för Train Automation.

SNCF tillkännagav i september 2018 att det samarbetar med det franska statliga forskningsinstitutet Railenium inklusive med Alstom, Altran, Ansaldo STS och Apsys på godsdelen i det autonoma tågprojektet, vilket innebär att man utrustar ett Alstom-lokomotiv med automatiseringsgrad 4 (GoA).

Enligt SNCF var testet ett viktigt steg. Därigenom möjliggörs ytterligare tester med fokus på vidareutveckling av teknik och när det gäller att iordningställa kommersiella applikationer och kombinera utbyggnaden av satellitkommunikation och 4G-teknik.