Inte möjligt att starta natttågstrafik från Sverige

Orealistiskt att starta nattågstrafik från Sverige. Foto: SJ

Regeringen har anslagit 50 miljoner under 2019 för nattåg till kontinenten. Detta är en orealistisk politisk dröm. Det menar Bertil Hylén, tidigare utredare vid bland annat Statens väg- och transportforskningsinstitut i en debattartikel i SvD.

Redan i dag är det i praktiken för sent att få tåglägen i tågplanen som börjar i december 2019 (T20). Alla svenska sov- och liggvagnar behövs för trafik i Sverige. Svenska vagnar är dessutom för breda för trafik på kontinenten. För trafik över Öresund och Stora Bält ställs särskilda krav, bland annat nödbromsblockering.

Om staten vill satsa skattepengar på nattåg till Europa måste trafiken upphandlas i konkurrens. (EU-förordningarna 1370/2007 och 2016/2338). Oberoende av vem som ska tillhandahålla fordon är några tågsätt med nya sovvagnar en affär på flera hundra miljoner kronor. Jag anser att nattåg till kontinenten bara är ett grönt hugskott utan förankring i dagens eller morgondagens resemarknad, argumenterar Bertil Hylén i SvD.