Sveriges modernaste tågdepå snart färdig

Tågdepån I Kärråkra utanför Hässleholm snart färdig. Foto: Region Skåne

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges största bygge. Det är Region Skåne som bygger en tågdepå för Öresundstågen värt 1,5 miljarder kronor.

– Det har gått bra, säger Henrik Slätt, som från NCC:s sida har hållit i markarbetena för vagns- och tvätthallarna.

Kärråkra ska bli Sveriges modernaste tågdepå och ska se till att de 111 Öresundstågen i fortsättningen är renare, helare och kommer bättre i tid.

– I dag servas Öresundstågen i Helgoland, en gammal dansk anläggning med begränsad kapacitet, berättar Region Skånes biträdande projektchef Håkan Falkboo.

Tågdepåer är en bristvara inom hela EU-området och 2015 beslöt Region Skåne att i egen regi bygga Kärråkra.

– Det blir en komplett och häftig anläggning där man rengör och reparerar tågen, berättar Håkan Falkboo.

Anläggningen kommer att ägas av Region Skåne som hyr ut den till Öresundstågen. Dessa i sin tur upphandlar vem som ska köra tågen och sköta underhållet. Även Pågatågen ska använda anläggningen som uppställningsplats och för att svarva sina hjul.

– Som resenär kommer du att märka att Öresundstågen är renare, inte minst toaletterna som har fungerat lite si och så, säger han.

– Men trafiken kommer också att fungera bättre och tågen kommer att komma bättre i tid. I dag står många tåg stilla därför att det är kö till översynen i Helgoland. Men den här anläggningen hinner vi med att reparera tågen, fler kan vara i trafik och slutändan kommer vi att göra besparingar på bygget i Kärråkra.

Bygget närmare sig slutet. Men innan alla besiktningar och efterinstallationer är gjorda hinner det bli december 2020.

I Kärråkra kommer 150 personer att arbeta, NCC har haft om bygget och Starka i Kristianstad har stått för betongelementen.

– Vi har gjort det mesta av markarbetena i egen regi men hyrt in maskinförare, berättar Henrik Slätt. Det har varit ett stort bygge. Bara verkstaden är på 13000 kvadratmeter och sen tillkommer flera sidobyggnader.