Jernkontoret välkomnar satsningar på järnvägen

Arkivbild

Enligt regeringen ska en kraftfull grön skatteväxling genomföras med höjda miljöskatter. Målet är att skatterna ska inbringa minst 15 miljarder kronor till statskassan.

– I industrin är tillståndsprövningar ofta mer effektiva än miljöskatter. Det är viktigt att styrmedlen utformas så de faktiskt ger effekt för miljön. Det är inte säkert att skatter är bästa sättet att hantera en miljöfråga eller skapa incitament att ställa om, säger Helén Axelsson, energi- och miljödirektör på Jernkontoret, och pekar på en risk för att förtroendet för miljöpolitiken undermineras.

I regeringsförklaringen slår regeringen fast stora satsningar på tågtrafiken. Investeringar om 700 miljarder i vägar och järnvägar ska fullföljas, nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas och järnvägen i norra Sverige ska byggas ut. Investeringar i järnvägsunderhållet ökas och allt fler långväga godstransporter ska flyttas från lastbil till tåg och sjöfart.

– Det är bra med satsningar på underhåll och utbyggnad av järnvägen för att förflytta transporterna från väg till järnväg, där det är möjligt. Samtidigt vill stålindustrin se att de transporter som måste gå längs vägen blir effektiva genom att till exempel 74 tons lastbilar tillåts på fler vägar, säger Jenni Ranhagen, Jernkontorets rådgivare i transportfrågor.

– Vi välkomnar ett nytt infrastrukturdepartement och ser inrättandet som en viktig signal om regeringens prioriteringar för mandatperioden, avslutar Jenni Ranhagen.