Tyskland testar första självkörande spårvagnar i automatiserade depåer

Under testerna kommer den självkörande spårvagnen att analyseras noggrant i samband med utförandet av olika servicearbeten, till exempel genom att spårvagnen kör själv genom en tvättanläggning, som ligger vid ett stickspår. Foto: Siemens

Sex tyska företag och institutioner under ledning av Siemens Mobility kommer gemensamt att genomföra ett banbrytande forskningsprojekt.

Företagens syfte är att utforska olika alternativ för självkörande spårvagnar i en helautomatisk spårvagnsdepå. Studien finansieras av Tysklands federala ministerium för transport och digital infrastruktur (BMVI) inom ramen av forskningsinitiativet "Modernity Fund" (mFUND) med fokus på digitala lösningar.

Detta gemensamma forskningsprojekt heter ”AStriD” och förkortas från den tyska formuleringen ”Autonome Straßenbahn im Depot” (Autonomous Tram in Depot).

Projektet startar i oktober och kommer att pågå i tre år. Förutom Siemens Mobility kommer fem andra företag att delta i projektet, nämligen Verkehrsbetrieb Potsdam (ViP), Karlsruhe Institute of Technology (KIT), Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM), Codewerk och Mapillary.

- AStriD är ​​nästa stora milstolpe på väg till autonoma spårvagnar. Genom att automatisera tidskrävande verksamhet på rangerbangårdar vill vi tillförsäkra hållbar värdeskapande förfaringssätt för våra kunder över hela livscykeln samt garantera förbättrad tillgänglighet, säger Sabrina Soussan, VD för Siemens Mobility.

För att kunna utföra forskningen kommer en helautomatisk spårvagnsdepå att utvecklas. Det kommer att baseras i en anläggning, som tillhör kollektivtrafikföretaget Verkehrsbetrieb Potsdam, en operatör i staden Potsdam som ligger nära Berlin.

- Automationen på rangerbangårdarna ska göras kommersiellt hållbar på medellång sikt och som ett första steg ifråga om autonom spårvagnskörning. Från början kommer utvecklingsprojektet att ta hänsyn till de rättsliga ramvillkoren som är nödvändiga för godkännande och drift av självkörande spårvagnar inklusive den ekonomiska ram som krävs för verksamheten, ”meddelade Siemens Mobility.

Inom projektets ram kommer alla deltagare att ha olika roller. Således kommer Siemens Mobility GmbH att utveckla den autonoma spårvagnen i depån. Verkehrsbetrieb Potsdam har tillgång till obligatorisk data, system och anläggningar och kommer att utvärdera resultaten ur en depåoperatörs synvinkel. Institutet for Information Processing Technology (ITIV) vid KIT bidrar med sin expertis inom specifikation och digitalisering av depåer, automatisering av processer och identifiering av nödvändig data.

Codewerk och Mapillary ansvarar för de digitala aspekterna av projektet. Det första företaget kommer att hantera moln- och kvantkomponenterna för kunna att integrera data från alla system medan det andra företaget kommer att förse projektet med en molnbaserad onlineplattform för samling och tillhandahållande av gatubilder och relevant information. IKEM kommer att analysera och utvärdera juridiska och ekonomiska frågor i projektet.