Planerna på järnvägstunnel mellan Skottland och Nordirland blir konkreta

Även om den södra förbindelsen på 40 kilometer är den längsta av de två möjliga alternativ med 20 extra kilometer, är det troligtvis det bästa alternativet eftersom det inte skulle kräva ny väginfrastruktur på land. Det är snabbare att komma till de mer befolkade områdena i Skottland och tunga långtradare inte skulle behöva köra genom högländerna och ner på Kintyre-halvön. Bild: 3D-personnel

Flera tidningar rapporterar om att planer på en 40-kilometer tunnel under Irländska havet undersöks för närvarande. Premiärminister Johnson stöder projektet, enligt massmedier.

Den ena tunnelöppningen skulle kunna placeras i närheten av den nordirländska hamnen Larne vid Irländska havet.

Möjligheter för finansiering och förslag till utformningen av tunneln utreds för närvarande av järnvägsbranschen, rapporterade Sunday Times och Sunday Telegraph nyligen. Enligt uppgifter kommer det 40 kilometer långa undervattensröret att anläggas mellan skotska Stranraer och nordirländska Larne. De två platserna är redan förbundna med en färja.

Premiärminister Boris Johnson är en av det mest framstående förespråkarna för projektet, som skulle kunna minska restiden från London till den nordirländska huvudstaden Belfast till fyra timmar. Förbindelsen skulle också binda Nordirland närmare resten av moderlandet, ett viktigt skäl för Johnson, särskilt med tanke på Brexit.

Eftersom Nordirland har varit en del av EU:s tullunion sedan Brexit till följd av en komplicerad reglering har en tullgräns i Irländska havet uppstått mellan regionen och Storbritannien, vilket orsakar leveransproblem. Indignationen över Johnson är enorm i provinsen.

Byggandet av en bro anses vara omöjligt där på grund av de ofta starka vindarna i Irländska havet. Dessutom måste bropelarna drivas hundratals meter in i havsbotten.

En tunnel anses därför vara ett mer realistiskt alternativ. Skottlands minister Alister Jack förklarade redan i början av 2020 att kanalröret skulle kunna vara färdigt 2030. Eurotunneln, som har anslutit Storbritannien med kontinenten sedan 1994, ska fungera som modell.

Det finns dock motvind från branschföreningen CBI. "Sunday Times" citerade organisationen som anser att projektet innebar "potentiellt dyrt och ineffektivt utnyttjande av knappa offentliga resurser".