Stadlers polska fabrik bygger lätta aluminiumtåg för PKP Intercity

Stadlers poska fabrik. Aluminiun gör tågen lättare än stålstruktur. Lättare fordonsvikt innebär lägre energiförbrukning samt lägre driftskostnader. Foto: WPL-Stadler Polska

Tågbyggaren Stadlers polska fabrik, i Siedlce producerar för närvarande det första av 12 FLIRT-tåg enligt senaste ordern från PKP Intercity. Köpessumman uppgår till en 1 miljard nya polska zloty brutto. Dessa moderna tåg är gjorda av aluminium, istället för stål.

  • Vid fabriken Stadler Polska i Siedlce håller byggandet av en ny hall, med en längd på165 meter, att avslutas. Den byggdes i samband med mottagandet av en order från PKP Intercity.

  • Efter slutet av programmet "PKP Intercity - Large Investments Railway" 2023 kommer transportörens flotta uppgå till 80 procent av ny eller moderniserade tågsätt.

Kontraktet som undertecknades i augusti 2019 handlar om leverans av 12 helt nya elektriska multipla enheter (EMU:er) av typ FLIRT inklusive tekniskt underhåll under en period av 15 år. Ordervärdet är 1,015 miljarder PLN brutto.

Enligt det antagna schemat pågår det första skedet av produktionen av det första tåget vid Siedlce-fabriken i Stadler Polska. 
Leverans av de två första vagnarna är planerad till andra halvåret 2021.

Tågen kommer också att vara utrustade med ETCS-systemet som säkerställer hög ressäkerhet. Fordonen ska ha 294 andraklassplatser och 60 förstaklassplatser.

Namnet FLIRT är akronym av tyska orden Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug och engelska (Fast Light Innovative Regional Train), vilket betyder Fast, Light, Innovative Regional Train. 

- 12 moderna elektriska flera enheter bildar en betydande expansion av vår flotta. Passagerare får nya tåg som gör att de kan resa säkert och bekvämt på längre rutter. De ursprungliga planerna förutsätter dirigering av nya fordon till rutterna Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków och Kraków-Lublin, säger Adam Laskowski, medlem av PKP Intercity Board.