Elektrifieringen av Meråkerbanan mellan Storlien och Trondheim skapar nya förutsättningar för gränsöverskridande tågtrafik. I en artikel i Dagens Nyheter framkom att Snälltåget nu överväger att förlänga tågföretagets nattågslinjer hela vägen till den norska staden under sommaren.
Snälltåget kör i dag nattåg från Malmö och Stockholm till Storlien under högsäsong, med två avgångar i veckan från midsommar till september. Enligt uppgifterna i DN analyserar bolaget möjligheten att låta dessa turer fortsätta vidare mot Trondheim. Bolagets kommersiella chef beskriver satsningen praktiskt utmanande, men lockande särskilt eftersom deras tåg redan når så nära gränsen.
Han framhåller att sommaren skulle vara den mest intressanta perioden för en förlängning, då turistflödet är som störst och resenärer redan byter tåg i Storlien för att ta sig vidare in i Norge. Samtidigt säger han att det återstår flera administrativa frågor att lösa, eftersom reglerna för att köra tåg mellan länder fortfarande är krångliga, skriver tidningen.
SJ har sedan fem år tillbaka trafikerat sträckan Storlien–Trondheim genom dotterbolaget SJ Norge, med två dagliga avgångar åt båda håll i den upphandlade regionaltrafiken. Enligt en tidigare artikel i Dagens Nyheter har SJ lagt fram ett förslag om att ersätta dagens regionaltrafik med fjärrtåg hela vägen från Stockholm till Trondheim, där Jernbanedirektoratet fortsatt skulle stå för finansieringen på norsk sida.
Jernbanedirektoratet har nu meddelat att SJ ska fortsätta trafikera sträckan mellan Storlien och Trondheim, men framöver med eldrivna tåg och med samma turtäthet som tidigare.
Direktoratet skriver i sitt beslut att en fjärrtågslösning bedöms som för kostsam eftersom nästan hela resandet på sträckan är regionalt och bara en liten del har Stockholm som målpunkt.
Källa: Dagens Nyheter