Den 9 oktober invigdes ombyggnaden av Olskroken i Göteborg. Platsen är en av Sveriges mest trafikerade järnvägsknutar, där fem banor möts och över 650 tåg passerar dagligen. Arbetet har genomförts av Peab på uppdrag av Trafikverket. Enligt parterna färdigställdes projektet tidigare än planerat och till en lägre kostnad än budgeterat.
Ombyggnaden syftar till att separera gods- och persontrafik. Järnvägsspåren har byggts om så att de korsar i olika nivåer. Enligt myndigheten ska det skapa förutsättningar för ökad kapacitet och en mer robust tågtrafik. Totalt omfattar projektet sex järnvägsbroar, en gångbro och cirka tio kilometer nya spår.
– Jag är så stolt över att få vara med och inviga Olskroken. Peab har varit engagerade i projektet i ett decennium där vi levererat ett projekt med god kvalitet, på kortare tid och under budget. Jag vill rikta ett stort tack till Trafikverket för ett mycket gott samarbete. Genom vårt arbete har vi bidragit till att förbättra tågtrafiken i Västsverige, säger Lotta Brändström, affärsområdeschef på Peab.
Tekniska lösningar och materialval
Enligt byggföretaget har olika konstruktionslösningar och materialval använts för att minska klimatpåverkan. Bland annat har massor återanvänts och klimatförbättrad betong använts i flera delar av konstruktionen. Nya arbetsmetoder har utvecklats inom områden som markförstärkning och brobyggnation.
– Olskroken planskildhet är ett tydligt exempel på vad som är möjligt när samverkan fungerar på riktigt. Vi har gemensamt med Trafikverket haft tydliga mål, en stark drivkraft och flexibel inställning där vi samverkat hela vägen för att omvandla en av Sveriges största flaskhalsar till ett framtidssäkrat nav för hela Västsveriges järnvägssystem, säger Mattias Emanuelsson, regionchef på Peab.
Planering i tidiga skeden
Projektet har organiserats genom en modell med tidig entreprenörsmedverkan, där planering och beslut sker i samverkan från start. Dialog har också förts med resenärer, boende och verksamheter i området.
Ombyggnaden av Olskroken är en del av helheten i Västlänken och Göteborgs kommande stadsutveckling.
Källa: Peab och Trafikverket