Sista testkörningen för M31B inför godkännande

Exteriör. Foto: Göteborgs Spårvägar
Exteriör. Foto: Göteborgs Spårvägar

I oktober kör två reviderade M31-vagnar, nummer 360 och 334, sina sista tusen kilometer i test utan passagerare i Göteborg. Testerna är en del av kravet för att kunna ansöka om J5-godkännande hos Transportstyrelsen, vilket krävs för att ta vagnarna i reguljär trafik.

De två vagnarna har under sommaren kört totalt 5 000 kilometer, vilket är miniminivån för att kunna lämna in ansökan. Efter den sista testkörningen sammanställs dokumentationen och skickas vidare till myndigheten.

– Efter helgens testkörning kommer vi ha uppnått kravet på 5 000 kilometer. Nästa vecka ska vi sammanställa all dokumentation och skicka in ansökan till Transportstyrelsen. Vår förhoppning är att kunna presentera M31B för våra resenärer under hösten, säger Jakob Akyol, projektansvarig fordonsförvaltare på Göteborgs Spårvägar.

Modernisering av äldre spårvagnar
Sex ombyggda M31-vagnar har hittills levererats tillbaka från Skoda, och ytterligare fem väntas före årsskiftet. Totalt ska 79 spårvagnar av modellen M31 skickas till fabriken i Tjeckien för totalrenovering.

Arbetet omfattar bland annat nya säten, uppgraderad förarhytt, förbättrade bromsar och dörrar samt nya AC- och elsystem. Spårvagnarna får också en ny design som anpassas till de nyare M33- och M34-modellerna. Renoveringen ska pågå fram till slutet av 2028.

Interiör. Foto: Göteborgs Spårvägar

Källa: Göteborgs Spårvägar