I en debattartikel i Upsala Nya Tidning framför Lars S. Björndahl och Thor-Björn Eriksson kritik mot spårvägsprojektet i Uppsala. De anser att satsningen innebär höga kostnader och osäkerheter samt lyfter fram BRT-bussar som ett billigare alternativ.
Planeringen i Gottsunda ifrågasätts
Debattörerna lyfter att detaljplanerna för Gottsunda Östra och Gottsunda stadsstråk bygger på befolkningsprognoser som de bedömer som orealistiska. Enligt dem finns redan en planreserv på cirka 28 000 bostäder, vilket gör att behovet av ytterligare förtätning kan vara begränsat.
De anser också att planerna innebär tät och storskalig bebyggelse, med för få småhus, vilket enligt dem kan påverka tryggheten i området. De menar att planeringen bör anpassas efter en mer försiktig befolkningstillväxt än vad kommunen utgår från.
Spårvägens framtid och juridiska prövningar
I Upsala Nya Tidning framhålls att spårvägsprojektet är nära kopplat till omfattande utbyggnadsplaner i södra Uppsala. Debattörerna pekar på att flera rättsliga och miljörelaterade frågor ännu inte är avgjorda, bland annat bygglov för spårvagnsdepån och Ultunabron samt dispenser för artskydd.
De menar att miljöprövningarna kan leda till fördröjningar eller förändringar i projektet. Samtidigt lyfter de att kostnaderna riskerar att öka om processen drar ut på tiden.
Ekonomiska överväganden
Debattörerna ifrågasätter varför kommunen väljer spårväg när BRT-systemet, enligt dem, kan erbjuda liknande kapacitet till en betydligt lägre kostnad. De pekar på att markförberedelser, ledningsflyttar och väganpassningar redan blivit dyrare än förväntat.
I Upsala Nya Tidning uppges också att avtalen med universiteten inte är entydiga och att projektets budget bedöms vara svår att hålla inom nuvarande ramar.
Alternativet BRT
Enligt debattörerna erbjuder BRT, bus rapid transit, samma funktionalitet som spårväg men med lägre kostnader och kortare genomförandetid. De anser att det är viktigt att jämföra alternativen utifrån kapacitet, miljöpåverkan och ekonomi innan beslut fattas.
Debattartikeln betonar att det, enligt debattörerna, krävs en noggrannare analys av kostnader, rättsliga hinder och kollektivtrafikens långsiktiga behov innan spårvägsprojektet genomförs.
Källa: Upsala Nya Tidning