Railway Metrics and Dynamics har via partnern JK Exim tecknat avtal om test och utvärdering av företagets PMU-sensorer hos Indian Railways. Inledningsvis installeras en handfull sensorer i passagerarvagnar som ska utvärderas i verklig trafikmiljö under 4–6 månader.
Sensorer för realtidsövervakning
Testerna omfattar både PMU-sensorer och det AI-baserade system som behandlar data i realtid. Syftet är att utvärdera funktioner som övervakning av axellager, hjulprofiler, hjulplattor och åkkomfort (Ride index).
– Till en början gäller det en handfull PMU-sensorer och de första testerna kommer att handla om realtidsövervakning av rullande materiel i persontrafik, säger Anish Gupta, operativ chef på JK Exim och ansvarig för integrationen av nya system.
– Vi börjar med att utrusta testvagnar med PMU:er. Vagnarna kommer sedan att få rulla i trafik under verkliga förhållanden. Vi har förstått att PMU:er på vagnar möjliggör en hel rad effektiviseringar, men inledningsvis fokuserar vi på att övervaka axellager, hjulprofiler, hjulplattor och analysera åkkomforten (Ride index), fortsätter Anish Gupta.
Tydliga mål och stora investeringar
För 2024-2025 Indien avsatt en budget på över 280 miljarder SEK, med fokus på infrastruktur, säkerhet och digitalisering. Dessutom kommer delar av verksamheten, exempelvis tågdrift, underhåll och stationer öppnas för privata investeringar.
Målet är att öka kapaciteten för godstransporter och därför planeras nya godskorridorer som är snabbare och mer tillförlitliga – och som dessutom minskar trycket på passagerarnätet.
Ett annat mål är att bli koldioxidneutral till 2030. Solpaneler installeras längs banvallar och den förnybara energin ska sedan användas både för drift och i verkstäder.
Stor marknad, stor potential
Indien har världens fjärde största nationella järnvägssystem, så den potentiella marknaden för RMD:s produkter och tjänster i är naturligtvis mycket stor.
– Varje år tillverkas 8 000 nya vagnar. Ytterligare 2 000 äldre vagnar restaureras årligen. Alla ska utrustas med ny teknik, säger Anish Gupta.
– Men det är viktigt att poängtera att vi ännu är i ett tidigt skede, och det är mycket som ska falla på plats. Men vi ser fram emot testet och det ska bli spännande att se hur utrustningen klarar exempelvis klimatet och temperaturskillnaderna här, fortsätter Anish Gupta.
RMD och Indian Railways kommer via JK Exim att ha en kontinuerlig dialog under hela testperioden och för att snabbt kunna hantera tekniska spörsmål om mobilnätet och täckningsfrågor samt frågor om kompatibilitet och lokalisering.
– Det här är mycket spännande för oss, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics. En handfull PMU:er kanske inte verkar så mycket, men möjligheten att få visa upp RMD:s produkter på den indiska marknaden är fantastisk.
Lång testperiod
PMU:erna levereras till Indien i slutet av maj och testperioden inleds i mitten av juni och fortsätter sedan 4-6 månader. Inledningsvis skickas datan till RMD:s servrar i Stockholm, men på sikt måste datalagringen hanteras lokalt.
– Allt det här är frågor som vi kommer att föra dialog kring under testets gång, avslutar Anish Gupta.